• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Machteld van der Veen

Machteld van der Veen

Brede expertise over leren & ontwikkelen

  • Home
  • Werk
  • Blog
  • Over Machteld
  • Contact

Voor wie werk ik graag?

Het zijn voorlopers op hun vakgebied in de zorg. Of ze werken aan complexe projecten op het gebied van infrastructuur en stadsontwikkeling.  Soms vormen ze een kennisnetwerk voor vakgenoten. Mijn klanten zijn stuk voor stuk organisaties met ambitie en ingewikkelde vraagstukken. Een ambitie die alleen waargemaakt wordt met bevlogen en deskundige collega’s.  Bij mij kloppen ze aan voor begeleiding en advies over hoe je collega’s welkom heet en bij hen de kiem legt voor werkplezier en deskundigheid. 

Het is een mooie herfstdag als ik met zo’n organisatie in gesprek ben. Over een nieuwe aanpak voor het opleidingstraject projectmanagement. Ik ontdek dat het traject nu niet erg populair is bij de deelnemers. Wat zou het leuk zijn als zij een gat in de lucht springen wanneer het zo ver is dat ze kunnen gaan deelnemen. Wat zou ik doen om dat voor elkaar te krijgen?

In deze rationele omgeving is het noodzakelijk mijn ideeën te baseren op kennis over breinleren.   Bijvoorbeeld dat je brein zuurstof nodig heeft en dat een uitgerust brein meer leert. Dus geen training na afloop van een werkdag zoals nu, maar bij de start van de dag als iedereen nog fris is. En dat leren beter gaat als de deelnemers een scherpe focus hebben. Omdat ons brein is getraind om uit een grote hoeveelheid informatie alleen dat wat relevant is te onthouden. Dus geef de deelnemers voorafgaand aan het leertraject de opdracht om een (aantal) collega(’s) te vragen hoe ze nog beter kunnen worden in hun werk als projectleider. En laat ze daarover hun eigen doel formuleren. Wanneer is deelname aan dit leertraject voor hen geslaagd? Door dit bij de start te delen gaan deelnemers met en van elkaar leren. En ook dat,  blijkt uit onderzoek naar ons brein, is effectief. En levert de deelnemers meer op dan (verplicht)  een boek over projectmanagement lezen.   

Dit en nog meer bedenk ik tijdens de ontdekkingstocht op deze mooie herfstdag. Een pragmatisch ontwerp zou ik maken, dat de kloof tussen theorie en praktijk gaat overbruggen. Zodat deelnemers niet alleen met plezier aan een leertraject deelnemen, maar met nog meer plezier en ontspanning hun project leiden.  Bevlogen en deskundig. 

Helaas kiest deze klant voor een andere aanpak en dus niet voor mij. Toch levert dit gesprek in de herfst me veel inzicht op. Het lukt me daarna beter om mijn aanpak onder woorden te brengen. Zodat ik nu bij andere klanten werk aan een warm welkom voor deskundige en bevlogen collega’s.  

Written by:
Machteld van der Veen
Published on:
april 8, 2020

Categories: Blog

« # Wir schaffen das (2)
Ook the Queen is niet perfect »

Footer

©2023 Machteld van der Veen | privacy-verklaring | webdesign en bouw: halfjuni.nl • webwerk